רוצים שקט בנוגע למחשבים של העסק?

 

תוכנית התאוששות מאסון: הביטוח של העסק שלכם לעתות משבר

בעולם העסקי התובעני של ימינו, התמודדות עם אירועי חירום ואסונות בלתי צפויים הפכה לחלק בלתי נפרד מניהול הסיכונים של כל ארגון. תקלות טכנולוגיות, מתקפות סייבר, אסונות טבע ועוד מגוון איומים עלולים להשבית את הפעילות העסקית בן רגע, ולהסב נזקים כבדים למוניטין ולתזרים המזומנים. לכן, גיבוש תוכנית מסודרת להתאוששות מאסון (Disaster Recovery Plan) היא צו השעה עבור חברות המעוניינות להבטיח רציפות תפקודית ועמידות מול משברים.

מהי תוכנית התאוששות מאסון?

תוכנית DRP (Disaster Recovery Plan) היא מסמך מקיף המפרט את האסטרטגיות, התהליכים והנהלים שארגון יישם כדי להבטיח המשכיות עסקית במקרה של אירוע חירום משמעותי. התוכנית מתייחסת למגוון היבטים קריטיים, כגון גיבוי ושחזור של מערכות מידע, תקשורת עם בעלי עניין, ניהול משאבי אנוש, שרשראות אספקה ועוד.

המטרה המרכזית של תוכנית ההתאוששות היא לצמצם ככל הניתן את ההשפעות השליליות של האירוע על הליבה העסקית, ולאפשר לארגון לחזור במהירות לתפקוד מלא או חלקי. תוכנית יעילה יכולה לעשות את ההבדל בין ארגון שממשיך להתקיים ולשגשג, לבין כזה שקורס תחת הנטל.

ממה מורכבת התוכנית?

תוכנית התאוששות מאסון מקיפה בדרך כלל את הרכיבים הבאים:

  1. ניתוח סיכונים מעמיק - מיפוי של כל הסיכונים והאיומים הפוטנציאליים על הארגון, והערכת ההשפעה שלהם על תחומים עסקיים שונים.
  2. אסטרטגיות להמשכיות עסקית - קביעת היעדים והמדדים לזמני ההתאוששות (RTO) ונקודות השחזור (RPO) של המערכות והתהליכים הקריטיים.
  3. נהלי גיבוי ושחזור - הגדרת תהליכים סדורים לגיבוי שוטף של מידע ומערכות, ולשחזור מהיר שלהם בעת הצורך. כאן, שירות מחשוב לעסקים יכול לספק פתרונות אחסון מתקדמים, כמו שירותי ענן וגיבוי מבוזר.
  4. הקצאת תפקידים ואחריות - מינוי צוות ייעודי לניהול אירועי חירום, והגדרה ברורה של תחומי האחריות והסמכויות של כל חבר בצוות.
  5. ערכת כלים לתגובה - פירוט הצעדים המעשיים שיש לנקוט בעת התרחשות אירוע חירום, כמו הפעלת אתר גיבוי, העברת עובדים למתקן חלופי, תקשורת עם לקוחות וספקים ועוד.
  6. תוכנית תקשורת והסברה - קביעת אסטרטגיית תקשורת לניהול המוניטין והמסרים של הארגון כלפי חוץ וכלפי פנים במהלך המשבר ולאחריו.

מי צריך תוכנית כזו?

האמת היא שכל ארגון, ללא קשר לגודלו או לענף שבו הוא פועל, חשוף לסיכוני אסון בדרגות חומרה משתנות. עם זאת, התוכנית הופכת לקריטית במיוחד עבור:

  • עסקים הנסמכים באופן כבד על מערכות IT ומאגרי מידע דיגיטליים.
  • ארגונים הפועלים בסביבות רגישות או מועדות לאסונות טבע כמו שריפות, הצפות ורעידות אדמה.
  • חברות המספקות שירותים חיוניים כמו בתי חולים, בנקים, תחנות כוח ועוד.
  • עסקים הכפופים לרגולציות מחמירות בתחומי אבטחת המידע, פרטיות והגנת הצרכן.

גם אם העסק שלכם לא נמנה על הרשימה הזו, קיומה של תוכנית מגירה להתמודדות עם מצבי קיצון תורמת לחוסן הארגוני, למוכנות מתמדת ולשקט הנפשי של המנהלים והעובדים.

הדרך הנכונה ליצירת תוכנית אפקטיבית

בניית תוכנית התאוששות איכותית דורשת מומחיות, ניסיון וראייה אסטרטגית רחבה. ארגונים רבים בוחרים להסתייע בידע של נותני שירות מחשוב לעסקים, שמביאים פרספקטיבה חיצונית וניטרלית לתהליך. יועצי מחשוב מנוסים יכולים לסייע בכל שלבי התכנון והיישום:

  • ביצוע סקר סיכונים מקיף ואובייקטיבי.
  • מיפוי פערי המוכנות של הארגון במצבי חירום.
  • בחירת הכלים והטכנולוגיות המתקדמים ביותר להגנה על הרציפות העסקית, כמו מערכות גיבוי ושחזור מבוססות ענן.
  • גיבוש נהלים מפורטים ותרחישי תגובה לסוגי אירועים שונים.
  • הכשרה והדרכה של העובדים והמנהלים להטמעת התוכנית.
  • בדיקות ותרגולים תקופתיים של התוכנית ועדכונה בהתאם.

בונוסים והצלחות מהשטח

  • במחקר של מכון המחקר Gartner, נמצא כי ארגונים עם תוכנית DRP מפורטת חוו זמני השבתה קצרים ב-90% בממוצע לעומת ארגונים ללא תוכנית כזו.
  • במהלך מגפת הקורונה, רשת המרפאות כללית הצליחה להמשיך ולתת שירות סדיר למיליוני מטופלים, בזכות היערכות מוקדמת שכללה פתרונות גיבוי מבוססי ענן, מערך עבודה מרחוק מאובטח, ומוקד תמיכה טכנית זמין 24/7 להתמודדות עם תקלות.
  • סוכנות הביטוח מגדל השקיעה בשנים האחרונות בשדרוג יכולות ההתאוששות מאסון, בסיוע של שירות מחשוב לעסקים חיצוני. במסגרת התהליך, נבנתה תוכנית מפורטת, הוטמעו כלים חדשניים לגיבוי, שחזור ואבטחת מידע, ובוצעו תרגילים רב-מערכתיים. מהלך זה אפשר לחברה להתמודד בהצלחה עם אירוע מתקפת כופרה, ולשקם את המערכות תוך שעות בודדות.

חוסן ועמידות - המתנה הטובה ביותר לעתיד

בסופו של דבר, ההשקעה בתוכנית התאוששות מאסון איתנה היא אקט של אחריות ניהולית. זוהי הכרה בכך שאף ארגון אינו חסין מפני הפתעות, ונכונות לפעול בצורה פרואקטיבית כדי להגן על ההישגים שנבנו בעמל רב. כמו ביטוח בריאות או ביטוח רכוש, התוכנית היא פוליסת הביטוח של העסק כנגד אירועים קטסטרופליים, והיא מעניקה לו את העוצמה והחוסן הדרושים כדי לצלוח כל סערה.

אם אתם מנהלים עסק ועוד לא גיבשתם תוכנית התאוששות מאסון, או שאתם מרגישים שהתוכנית הקיימת טעונה שיפור - זה הזמן לפעול. צוות המומחים של "Cyber-Guard IT Solutions" מזמין אתכם לפגישת ייעוץ אישית וללא התחייבות, שבמהלכה נבחן יחד את הצרכים הייחודים של הארגון שלכם, ונתווה עבורכם אסטרטגיית התאוששות מנצחת.